جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
رابرت شومان | زندگی‌نامه | آثار منتخب
رابرت شومان

رابرت شومان | زندگی‌نامه | آثار منتخب

فهرست مطالب

رابرت شومان ( Robert Schumann ) (متولد ۸ جون ۱۸۱۰ -تسویکاو -آلمان ،فوت ۲۹ جولای ۱۸۵۶ –آلمان) یکی از مهم ترین آهنگسازان قرن نوزدهم و دوره‌ی رمانتیک است. او بیشتر برای آهنگسازی قطعاتی برای پیانو، لید، موسیقی ارکسترال و نوشتن نقد موسیقی معروف است. بسیاری از قطعات مشهور او، خودنگارانه هستند و تعداد زیادی از آنها  برای همسرش کلارا نوشته شده اند.

تصویر سه‌بعدی رابرت شومان از هادی کریمی
تصویر سه‌بعدی رابرت شومان از هادی کریمی

سال‌های ابتدایی زندگی | زندگی‌نامه رابرت شومان

پدر شومان کتابفروش، نویسنده و ناشر بود و شومان عشق به نوشتن و ادبیات را از او به ارث برد. او در حدود ۶ سالگی کلاس های موسیقی خود را شروع کرد و به نوازندگی پیانو پرداخت. او در سال ١٨٢٧ زمانی که شیفته ی فرانتس شوبرت ( آهنگساز) و ژان پل ریشتر ( شاعر آلمانی) بود، قطعاتی را تحت تاثیر آنها نوشت. در سال ۱۸۲۸ به اجبار خانواده اش به تحصیل وکالت در دانشگاه شهر لایپزیش پرداخت. او در آنجا وقت خود را نه صرف وکالت بلکه صرف آهنگسازی میکرد. در همان روز ها شومان نزد فردریک ویک، معلم مشهور پیانو، به یادگیری پیانو پرداخت و آنجا بود که با کلارا ویک ،دختر فردریک، آشنا شد. در آن زمان کلارا تنها نه سال داشت اما استعداد زیادی در نوازندگی پیانو از خود نشان داده بود و شاگرد ممتاز پدرش بود.

رویای نوزانده‌ی ویرتوز شدن

شومان سخت کوشانه تمرین میکرد و رویای پیانسیت ویرتوز شدن را داشت. در آخر وکالت را ترک کرد و وقت خود را تماما صرف آهنگسازی و نوازندگی کرد.

در سال ۱۸۳۱ مجموعه واریاسیون های او برای پیانو ( Opus 1, the Abegg Variations for piano ) منتشر شد. پس از آن دست راست شومان دچار حادثه ای شد که باعث از کار افتادن یکی از انگشتان او شد و رویای او برای پیانیست ویرتوز شدن به پایان رسید. اما این اتفاق نه تنها باعث نشد او از موسیقی فاصله بگیرد بلکه باعث شد به طور جدی تری به آهنگسازی بپردازد. ( در بعضی منابع ذکر شده است که شومان در هنگام انجام تمرینی برای بالا بردن انعطاف انگشتان خود، به دستش آسیب وارد کرده است.)

کلارا و رابرت شومان

رابرت شومان در سال ۱۸۳۴ با زنی به نام Ernestine van Frichen نامزد کرد اما او از زمانی که کلارا ویک را دیده بود با وجود اختلاف سنی ۹ ساله ای که داشتند، عاشق او شده بود و کلارا نیز همینطور . شومان نامزدی را بهم زد اما زمانی که پدر کلارا از ارتباط آنها با خبر شد به کلارا دستور داد به این رابطه پایان بخشد و کلارا نیز از او اطاعت کرد. پس از آن شومان احساس ترد شدگی میکرد و ۱۶ ماه با کسی ارتباط چندانی نداشت. در همان زمان او فانتزی در دو ماژور( Fantasy in C Major for piano ) برای پیانو را نوشت و شروع به منتشر کردن مجله ی نوین موسیقی ( New Journal for Music , Neue Zeitschrift fur Musik )، به منظور ترویج موسیقی ناب و رویارویی آن با موسیقی بازاری کرد.

رابرت شومان و کلارا شومان

در سال ۱۸۳۷ شومان به طور رسمی کلارا را از پدرش خواستگاری کرد اما او باز هم مخالفت کرد و آن دو به دادگاه رفتند و با رای دادگاه به نفع شومان، در سال ۱۸۴۰ سرانجام او و کلارا توانستد با هم ازدواج کنند. حاصل این ازدواج 8 فرزند بود. با اینکه شومان به دلیل جراحت دست قادر به نواختن پیانو نبود اما پیانیست ماهری در خانه ی او حضور داشت، کلارا. کلار شومان همچنین بسیاری از قطعات شومان را برای اولین بار اجرا میکرد.

سال بعد از آن شومان وارد یکی از پرکارترین سال های زندگی خود شد. او در همین زمان بخش زیادی از Faschingsschwank را نوشت. نوشتن این سمفونی هم زمان با پیدا کردن دست نوشته های شوبرت ( شامل Symphony in C Major (The Great) ) در وین بود.

شومان بسیاری از قطعاتی که باعث شهرتش شدند را در همان سال های ابتدای ازدواجش با کلارا نوشت. شامل چرخه های آوازی عاشقانه ای به نام های پاک بازی شاعر (Dichterliebe ) و عشق زن و عمر زن (Frauenliebe und Leben ) و بسیاری قطعات دیگر.

سال‌های میانی زندگی رابرت شومان

در سال ۱۸۴۱ شومان با تشویق همسرش برای نوشتن قطعاتی در سبک های متفاوتی از کارهای پیشینش، آغاز به نوشتن برای ارکستر  کرد.

او قطعات سمفونی شماره یک در سی بمل ماژور( Symphony No. 1 in B-flat Major)  ( که سریعا توسط فلیکس مندلسون آهنگساز اجرا شد)، یک اورتور،اسکرتسو و فیناله ( بعد ها این قطعه ها با اضافه شدن ۲ موومان در سال ۱۸۴۵ به پیانو کنسرتو در لامینور تبدیل شد.)، یک سمفونی دیگر در ر مینور و یک سمفونی ناقص در دو مینور را در همان سال نوشت.

رابرت شومان

سال‌های پایانی زندگی

در سال ۱۸۴۳ رابرت شومان شروع به نوشتن موسیقی مجلسی کرد که بهترین آنها Piano Quintet in E-flat Major است.

در سال ۱۸۴۳ شومان بلند پروازانه ترین قطعه ی خود تا آن زمان یعنی ” Das Paradies und die Peri (Paradise and the Peri) را نوشت. در دسامبر همان سال این قطعه با رهبری خود شومان برای اولین بار اجرا شد اما به نظر می آمد که شومان مناسب رهبری نیست. او در کنسرواتوار لایپزیش نیز مشغول به تدریس شد اما به نظر میرسید که شومان مناسب تدریس هم نیست. او کم کم به جایگاه خود شک کرد و از سردبیری مجله ای که خود بنیان گذارش بود استعفا داد.

در سال ۱۸۴۴ بود که حملات عصبی شومان به طور واضح شروع شد و در کار او اختلال ایجاد کرد. او و کلارا برای زندگی به شهر دیگری رفتند و به نظر میرسید که حال او بهتر شده است. در سال ۱۸۴۵ شومان آغاز به نوشتن سمفونی شماره دو در دو ماژور کرد اما به دلیل فروپاشی عصبی، نوشتن آن ده ماه طول کشید.

شومان مدتی نیز سرپرستی موسیقی شهر دوسلدورف را نیز بر عهده داشت اما در کنترل کردن گروه کر و ارکستر ناموفق بود و مقام خود را از دست داد.

در سال های ۱۸۵۰-۵۱ او کنسرتو ویولنسل در لامینور و سمفونی شماره سه در می بمل ماژور را نوشت. همچنین سمفونی در ر مینور خود را تغییر داد و در نهایت آن را با عنوان سمفونی شماره ۴ منتشر کرد.  همچنین در این سال ها، شومان به کمک دیگر افرادی انجمن باخ ( Bach-Gesellschaft) را بنیان گذاشت و به مناسبت صدمین سالروز مرگ باخ، مجموعه ای از آثار این هنرمند را منتشر کرد.

مرگ رابرت شومان

رابرت شومان رفته رفته سلامت روانی و جسمی خود را از دست میداد، افکار خودکشی داشت و حملات عصبی و دوره های افسردگی شدیدی را تجربه میکرد. خلاقیت او در موسیقی نیز کاهش یافته بود اگرچه که بعضی از قطعات او هنوز دارای نبوغ بسیاری بودند. او دچار توهمات شنیداری شده بود و پس از اینکه تلاش کرد با انداختن خود به داخل رود راین خودکشی کند به درخواست خودش به آسایشگاه روانی فرستاده شد. او نزدیک به دو سال و نیم در آسایشگاه زندگی کرد و سپس در سال ۱۸۵۶ در همان جا در گذشت.

آثار منتخب رابرت شومان

00:00:00 Robert Schumann: Abegg Variationen, Op. 1: Thema

00:01:01 Robert Schumann: Abegg Variationen, Op. 1: Variation 1

00:02:26 Robert Schumann: Abegg Variationen, Op. 1: Variation 2

00:03:30 Robert Schumann: Abegg Variationen, Op. 1: Variation 3

00:04:28 Robert Schumann: Abegg Variationen, Op. 1: Cantabile

00:05:40 Robert Schumann: Abegg Variationen, Op. 1: Finale alla Fantasia

00:08:12 Robert Schumann: Intermezzi, Op. 4: Allegro quasi maestoso

00:11:27 Robert Schumann: Intermezzi, Op. 4: Presto a capriccioso

00:15:35 Robert Schumann: Intermezzi, Op. 4: Allegro

00:19:23 Robert Schumann: Intermezzi, Op. 4: Allegretto semplice

00:21:20 Robert Schumann: Intermezzi, Op. 4: Allegro moderato

00:25:29 Robert Schumann: Intermezzi, Op. 4: Allegro

00:28:28 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Thema: andante

00:29:51 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude I: un poco piu

00:31:02 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Anhang Variation 1

00:32:55 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude II: espressivo

00:35:56 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude III: Vivace

00:37:15 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude IV

00:38:11 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude V: scherzando

00:39:31 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Anhang Variation 4

00:42:58 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude VI: agitato

00:43:53 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude VII: allegro

molto

00:45:07 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Anhang Variation 2

00:47:26 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Anhang Variation 5

00:50:56 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude VIII: sempre

marcatissimo

00:53:30 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude IX: presto

possibile

00:54:10 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Anhang Variation 3

00:55:36 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude X: con energia

sempre

00:56:55 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude XI: con

espressione

01:00:15 Robert Schumann: Symphonischen Etüden, Op. 13, including 5 posthumous variations: Etude XII: Finale, allegro brillante

کتاب‌شناسی

برک هلدبور، ج. پیتر. گراوت، دانلد جی. پالیسکا، کلاود و.(۱۳۹۶) تاریخ موسیقی غرب. (کامران غبرایی، مترجم) تهران: انتشارات کتاب سرای نیک

آبراهام، جرالد (2021، 4 جون) زندگینامه. برگرفته از لینک https://www.britannica.com/biography/Robert-Schumann

4.8/5 - (18 امتیاز)
مطالب مرتبط
باله

باله | ترکیب رقص و موسیقی

پیدایش باله باله یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین سبک‌های رقص در جهان است. تاریخچه و پیشرفت باله چیزی است که در طول زمان تکامل یافته

ویژگی‌های سبک‌شناسی موسیقی رمانتیک اسپانیا

موسیقی اسپانیایی از چند جهت برای علاقه‌مندانِ ایرانی موسیقی، جذاب است. اول محبوبیتِ فلامنکو، فرهنگ سنتی موسیقی اسپانیا، در ایران؛ دوم استفاده فراوان از گردش‌های آکوردی این ژانر در موسیقی مردم‌پسند ابرانی؛ و در آخر جذابیت رپرتوار ژانر کلاسیک غربی این فرهنگ در بین نوازندگان، خصوصاً گیتاریست‌ها، نگارنده را قانع کرد تا پژوهشی در این باره انجام دهد.

اریک ساتی

اریک ساتی؛ پیشگام در مینیمالیسم

اریک ساتی (Erik Satie) موسیقی‌دان و آهنگساز فرانسوی بود که در دوران بیست و یک سالگی به عنوان آهنگساز مستقل شروع به کار کرد. آثار

کلارا شومان

کلارا شومان | زندگی‌نامه | آثار

کلارا شومان (۱۸۱۹ـ189۶)، با بیش از پنجاه سال زندگی حرفه‌ای در عرصۀ موسیقی، برجسته‌ترین نوازندۀ زن پیانو در دوران خود به شمار می‌رفت و جایگاهی هم‌تراز با

کتاب موسیقی

جدیدترین کتاب های موسیقی
را از ما بخواهید!

وارد لینک صفحه فروشگاه کتاب ایران‌موزیکولوژی (دکمه پایین) شوید تا از جدیدترین و بهترین عنوان های کتاب دیدن فرمایید.