جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
در ستایش سکوت؛ نگاهی به تکنیک تینتینابولی در موسیقی آروو پرت
تینتینابولی

در ستایش سکوت؛ نگاهی به تکنیک تینتینابولی در موسیقی آروو پرت

فهرست مطالب

پیشگفتار

تینتینابولی؛ در قلمرو موسیقی کلاسیک، تعداد کمی از آهنگسازان قرن 20 و 21 توانسته‌­اند یک تکنیک آهنگسازی نوین و متمایز را توسعه دهند و در عین حال توسط همین رویکرد تازه مخاطبان گسترده‌­ای را نیز در سرتاسر جهان جذب کنند. به عنوان مثال می‌توان از آروو پرت[1] نام برد که با ابداع سبک «تینتینابولی[2]» دنیای موسیقی را متحول کرد. اولین اثری که با این تکنیک به گوش شنوندگان رسید «برای آلینا[3]» بود که در سال 1976 منتشر شد.

این تکنیکِ آهنگسازی منحصر به فرد، با الهام از چند صدایی[4] اولیه و آوازهای گریگوریانی، به نماد و مانیفست بارز ساخته­‌های پرت برای بیش از چهار دهه تبدیل شد.

چکیده‌­ترین تعریف از تکنیک تینتینابولی آن را حاصل تلفیق دو صدا می‌­داند؛ اولین آنها که صدای «تینتینابولار» هم نامیده می‌­شود یک آرپژ از آکرد سه صدایی تونیک است.

دومین صدا نیز غالباً به صورت دیاتونیک و با فاصلۀ یک پرده‌ایی همراه با صدای اول در حرکت است[5]. اهمیت آکرد تونیک و مفهوم «مبدأ» را شاید بتوان در ایمان پرت به خداوند و همچنین آکرد سه صدائی را در ارتباط با نماد تثلیث در مسیحیت و بنیان‌­های بینشی آهنگساز توصیف کرد.

اگرچه به دلایل مختلف امکان یافتن آنالیزهای متعدد و جدی در خصوص آثار پرت به سادگی مقدور نیست، من در این نوشتار تلاش کردم تا به چیستی تکنیک آهنگسازی تینتینابولی و ارتباط عمیق آن با باورهای شخصی پرت بپردازم.

پیشینۀ تحقیق و آنالیز تکنیک تینتیابولی

آثار آروو پرت دارای گستردگی زیادی در بین مقالات مرتبط با آنالیز موسیقی نیست. ریشۀ این امر را در موارد مختلفی می­توان جستجو کرد، از جمله اینکه وقتی از آنالیز آثار موسیقی صحبت می‌کنیم با چند رویکرد و حوزه رو به رو خواهیم بود؛

  • حوزۀ نخست رویکرد بسترشناسی در موسیقی است. در این حوزه مؤلفین به بررسی آثار هنرمندان با توجه به حوزه‌­های فردی می‌پردازند که می‌­تواند شامل تفکرات، رویکردها و بینش‌­های هنرمند باشد. حوزۀ دیگر هویت جمعی آهنگساز است که نشانگر ارتباط با اجتماع و موقعیت زمانی – مکانی هنرمند است. در این دیدگاه آروو پرت از آنجا که شخصیتی علاقمند به تنهائی و سکوت و گاها درونگرا دارد چندان مورد توجه نبوده و تنها می‌­توان به مقالاتی در خصوص تأثیر نگرش مذهبی او در خلق آثارش اشاراتی داشت.    
  • حوزۀ بعدی حوزۀ بررسی رویکرد معناشناسانۀ موسیقی است. در این حوزه نیز توجه معطوف به بررسی و تحلیل متن موسیقی و رابطۀ اجزاء مختلف تشکیل دهنده مانند فرم، هارمونی، ملودی و ریتم است. با این دیدگاه هم گاها منتقدین جدی موسیقی به دلیل ساده بودن آثار آروو پرت و تشبیه آن به یک کریستال بی نقص و زیبا که همه چیز آن به روشنی در دسترس و قابل مشاهده است از آنالیز آن پرهیز می‌­کنند! شایان ذکر است که در این حوزه آنالیزهائی در خصوص خلاقیت‌های پرت نیز صورت گرفته است.

از دلایل احتمالی دیگر به نظر من عبارت و ژانر «مینیمال» (ن.ک:موسیقی مینیمال) است که آروو پرت بر روی آثار خود می‌نهد. نگرش مینیمال آهنگساز ناخودآگاه ما را در زمینۀ تحلیل­ و آنالیز هم با رویکردی مینیمال رو به رو می­نماید.

از سوئی دیگر شاید یکی از دلایل گستردگی آثار منتشر شدۀ مرتبط با آنالیز آثار آهنگسازان محدود به حیطۀ آهنگسازان گذشته باشد که حالا پس از گذشت عمر حرفه‌­ایی آنها می‌­توان با نگاه به سیر کلی و بلوغ تفکر آهنگسازی آنان به ریشه‌­های عمیق­‌تر آثار و شخصیت آنها پرداخت.

حال اینکه پرت همچنان در حال تصنیف آثار جدید است نمی‌توان مطمئن بود که آیا تکنیک آهنگسازی او تغییری خواهد یافت و به مراحل عمیق‌­تری خواهد رفت و یا این تمام آن چیزی است که می‌توان آثار پرت و تکنیک آهنگسازی او را بر اساس آن سنجید و مورد نقد و بررسی قرار داد[1].

تولد تینتینابولی

آروو پرت در سال 1976 سفری دگرگون‌کننده را آغاز کرد. او ابزار و تکنیک‌­های موسیقی مدرن را به کناری نهاد و به مطالعۀ «چند صدایی­‌های اولیه» و «آوازهای گریگوریانی» پرداخت.

این کاوش فشرده و سیر در تاریخ موسیقی همزمان با نگرش‌­های معنوی آروو پرت زمینه‌­ساز تولد زبان موسیقی او شد که با الهام از کلمه لاتین «تینتینابولوم[1]» به معنای «زنگ کوچک»، تینتینابولی نامیده شد.

واژه تینتینابولی چگونگی و ابعاد دقیق این تکنیک را نشان نمی‌­دهد، درست همانطور که وقتی در خصوص تکنیک دوازده نغمه‌­ایی[2] شوئنبرگ صحبت می­‌کنیم اطلاعات جامعی از اینکه چطور شوئنبرگ موسیقی‌‌اش را تصنیف می‌­کرد به دست نمی‌­آید.

اما از نقطه ­نظر تاریخی باید اشاره کرد که؛ اولین تجلی این سبک جدید در یک قطعۀ پیانویی به نام «برای آلینا» در سی مینور و به سال 1976 پدیدار شد. «برای آلینا» اولین بار در شهر تالین به همراه شش اثر دیگر و در پی یک دوره طولانی از مطالعه و تحقیق توسط آروو پرت خلق شد.

کمی بیشتر در خصوص «برای آلینا»

قطعه با الهام از قطعه بتهوون؛ «برای الیز[3]» نامگذاری شده است. اما بر خلاف اینکه هویت شخصی که بتهوون قطعه را به او تقدیم و یا با الهام از او تصنیف کرده نامشخص است، برای آلینا، به دختر هجده ساله یکی از دوستان خانوادگی پرت تقدیم شد.

خانواده آلینا به دلیل طلاق از هم پاشید و دختر به همراه پدرش به انگلستان رفت. این اثر، در واقع برای دلداری مادر آلینا، که دلتنگ فرزندش بود تصنیف و سپس به او تقدیم شد.

کمی بعدتر، آروو پرت شاهکارهایی مانند «کانتوس به یاد بنجامین بریتن[4]»، «برادران[5]» و «تابلوی خالی[6]» را به سال 1977 و سپس «آینه در آینه[7]» را به سال 1978 میلادی را تصنیف کرد. این قطعات آغاز رابطه عمیق و ماندگار پرت با تینتینابولی بودند.

تینتینابولی؛ ریشه‌ها و هویت

موسیقی تینتینابولی را می‌توان به‌ عنوان یک تکنیک مشخص تعریف کرد که ساختارهای ملودی و آکرد سه صدایی را در هم می‌آمیزد و یکپارچه می‌کند. این تکنیک یک دوگانگی جدید از صداها را معرفی می‌کند که بر اساس فرمول‌های ریاضی در حال حرکت هستند و منطق درونی خود را دارند. این دوگانگی حیاتی نوین در  ابعاد افقی و عمودی موسیقی می­‌دمد و درک ما را از موسیقی تنال و مدال در گستره‌ی وسیعی بالاتر می‌برد.

در اصل، سبک تینتینابولی تمرکز و توجه ویژه‌­ایی به متریال موسیقیایی را به نمایش می‌­گذارد که در عین پیچیدگی سادگی در آن حکمفرما است. ضرب‌های ساده تا آنجا که ضرورت پیدا کنند کند می‌­شوند، ملودی‌ها و “صداهای تریادیک تینتینابولی” به آرامی و پیوستگی حرکت می­‌کنند و پیش می‌­روند و این تلفیق سادگی و پیچیدگی، یک هارمونی منحصر به ‌فرد را ایجاد می‌کند که نشان دهنده‌ی رابطه‌ی ژرف آهنگساز با «سکوت» است.

آروو پرت در خصوص ریشه‌­ها و جوهر تینتینابولی گفته است که؛ «تینتینابولی یک ایدئولوژی، یک موقعیت و یک فضاست که من گاهی اوقات در جستجوی پاسخ‌ها در آن سرگردان می‌شوم. در زندگی‌ام، موسیقی‌ام، کارم، در ساعات تاریکم! من احساس می­‌کنم که هیچ چیز به جز «یکی» معنایی ندارد، آن «یکی» که بسیار پیچیده و بسیار ساده است. ظاهرها و نمودهای مختلف من را گیج می‌­کند و احساس می­‌کنم باید به دنبال وحدت بگردم.

آن «یکی» چیست؟ چگونه به آن راه پیدا کنم؟ ردپای این «یک» عالی در بسیاری از چهره‌ها ظاهر می‌­شود و چیزهای دیگر بی‌اهمیت جلوه می‌­کنند و از بین می‌­روند. سه نت، سه صدا؛ یک سه­ صدائی[1]. من می‌توانم موسیقی خود را با نور سفید که شامل همه رنگ­‌ها است مقایسه کنم. فقط یک منشور می­‌تواند رنگ­ها را تقسیم کند و آنها را ظاهر کند؛ این منشور می‌­تواند روح شنونده باشد. تینتینابولی ارتباط دقیق ریاضی ما بین یک صدا با صدای دیگر است… تینتینابولی قاعده‌ای است که در آن ملودی و همراهی یکی است. یکی و یکی، یکی است و دوتا نیست. این راز این تکنیک است.[2]»


تأثیر تینتینابولی

با وجود اینکه آروو پرت مدرسه آهنگسازی رسمی‌­ایی ندارد و تکنیک‌­های خود را آموزش نمی‌دهد، تأثیر تکنیک تینتینابولی بر موسیقی نیمه دوم قرن بیستم غیرقابل انکار است. تعداد بسیاری از آهنگسازان معاصر به شدت تحت تأثیر رویکرد نوآورانه و منحصر بفرد  پرت قرار گرفته‌­اند، این الهامات و تأثیرات تا اندازه­‌ایی قابل ردیابی در آثار آهنگسازان بوده است که منجر به پدید آمدن پدیده­‌ایی که اغلب به عنوان «صدای پرت» شناخته می‌­شود شده است.

ساخته‌های آروو پرت الهام‌بخش تعداد بی‌شماری از موسیقی‌دانان بوده است تا راه‌های جدید بیان را کشف کنند و عناصر تینتینابولی را در آثار خود بگنجانند.

اما فکر می‌­کنم هنوز زمان مناسب برای قضاوت در خصوص تأثیر تکنیک تینتینابولی فرا نرسیده است. زیرا آروو پرت همچنان در حال آهنگسازی و شکل دادن به چشم­انداز موسیقی کلاسیک معاصر است.

در زمینۀ کتب، نوشته‌­ها و بررسی‌های علمی در ارتباط با موسیقی پرت، عمده‌ی آثار چاپ شده در زمینه‌ موسیقی‌شناسی، مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای و اخیرا نیز در حوزه الهیات و معنویت قرار می‌گیرند.

بخشی از این بررسی­‌ها بر المان‌هایی ویژه در موسیقی پرت از جمله «نقش و صدای سکوت در تکنیکِ تینتینابولی» تمرکز دارد. در این بررسی‌­ها که عصارۀ آن در کتاب «آررو پرت؛ صدای مقدس[1]» نوشتۀ پیتر باتنف و گروهی از همکاران او آمده است، به مسائل جذابی مانند نگاه پدیدارشناسانه به فرآیند خلق آثار پرت و تأثیرات داستانی پیرامون تصنیفات او پرداخته شده است.

همچنین موضوع نگاه به موسیقی به عنوان ارتعاشاتی که از طریق هوا منتقل می‌­شوند و این ارتعاشات (شما بخوانید موسیقی) تأثیر خود را بر بدن انسان می‌­گذارند مورد توجه پیتر باتنف بوده است.

بررسی «صدا به ‌عنوان تجسم امر مقدس» در زمینه‌­های آکوستیک، «الهیات» و «بازنمایی سکوت» موارد دیگری هستند که منبع الهام و تهیه و تألیف آثار مکتوب با الهام از تینتینابولی شده‌­اند.

تینتینابولی

محو مرزهای تونال و مدال

یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده موسیقی پرت و «تکنیکِ تینتینابولی»، توانایی آن در گسترش درک ما از  مرزهای موسیقی تونال و مدال است. قطعات پرت فراتر از محدودیت‌ها و قوانین موسیقی تونال هستند و پالت­‌های صدائی گسترده‌تری را در بر می‌گیرند. از طریق ادغام صداهای مدال و تنال در هنر پلی فونی، آروو پرت زمینه جدیدی را ایجاد می‌­کند و مرزهای بین موسیقی تونال و مدال را محو می‌­کند. این گسترش و حرکت بدون مرز در تونالیته و مدالیته امکان تجربه موسیقی­ایی غنی و متنوع را  هم برای آهنگساز و هم برای شنوندگان فراهم می‌­کند و افق‌­های شنیداری نوینی را با عمق و پیچیدگی­‌های جذاب و نو پیش روی شنونده می­‌گشاید.

نغمۀ سکوت در تینتینابولی

تکنیک تینتینابولی و موسیقی آروو پرت عمیقا ریشه در اعتقادات شخصی و معنوی او دارد. موسیقی او نشان دهنده احترام عمیقِ او به سکوت است که او آن را بخشی جدایی­‌ناپذیر از فرآیند خلاقیت می‌­داند. پرت با در آغوش گرفتن سادگی و ملودی‌های غالبا به هم پیوسته و یا نهایتا دارای پرش­‌های محدود، فضایی از آرامش و درون­‌نگری را در موسیقی‌اش و در نتیجه در شنونده‌اش ایجاد می‌کند.

در موسیقی آررو پرت و تکنیک تینتینابولی، فاصله­‌های زمانی نت­ها به اندازه خود آنها اهمیت دارند و شنوندگان را به غوطه­‌ور شدن در زیبایی عمیقِ سکوت دعوت می­‌کنند. این تلاش برای سکوت، موضوع اصلی تکنیک آهنگسازی تینتینابولی است که پناهگاهی از آرامش را در میان هرج‌ و مرج دنیای مدرن به شنونده پیشکش می­‌کند.

میراث آروو پرت

تأثیر و میراث آوو پرت در جهان موسیقی کلاسیک بسیار وسیع‌تر از ابداعِ «تکنیکِ تینتینابولی» است. موسیقی او توانسته­ است شنوندگانی جدی و پیگیر را برای او و موسیقی‌­اش به دنبال بیاورد. موسیقی پرت مخاطبینی از تمام قشرها با هر پیشینۀ فرهنگی، مذهبی و ورای مرزهای جغرافیایی  را متأثر نماید. توانایی او در تبدیل و ترجمۀ احساسات معنوی و درونی به موسیقی در کنار جذب شنوندگانِ بسیار و همچنین کسب چندبارۀ عنوان آهنگساز معاصری که آثارش بیشتر از دیگر آهنگسازان اجرا شده است می­‌تواند نشانه­‌ایی از نبوغ او باشد. تأثیر آروو پرت همچنان در حال گسترش است و نسل‌­های جدیدی از او و آثارش الهام می­‌پذیرند و افق‌­ها و مرزهای جدیدی پیش روی آهنگسازان متآثر از او در حال پدیدار شدن است.

نتیجه‌گیری | نگاهی به تکنیک تینتینابولی در موسیقی آروو پرت

ابداع «تکنیکِ تینتینابولی» توسط پرت نمایانگر یک نقطۀ عطف مهم و ساختارشکنانه در جهان موسیقی کلاسیک است. تکنیک ترکیبی خاص او که ملودی و تریاد را ترکیب می‌کند، باعث شده تا شنوندگان در سراسر دنیا به او بسیار علاقه‌مند شوند. دقت ریاضی و بررسی وجوه صدایی در موسیقی او، در کنار تلاش شخصی او برای یافتن سکوت و رابطۀ معنوی با روح، باعث می‌شود تا آثار آروو پرت به معنای واقعی کلمه «منحصربفرد» باشند.

میراث آروو پرت و «تکنیک تینتینابولی» او همچنان به شکل منحصر به ‌فردی منظرۀ موسیقی کلاسیک معاصر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موسیقیدانان و آهنگسازان انگیزه و انرژی‌شان را برای گشایش مرزهای پهناورتری از خلاقیت بر اساس نظر و نگاه او به کار می‌­گیرند. این هم می‌­تواند در راستای همان «تکنیک تینتینابولی» و گسترش آن باشد و هم به عنوان شاهدی بر امکان یافتن و ابداع تکنیک‌­های نوین آهنگسازی که می‌­تواند مشخصه و شناسنامۀ هر کدام از این آهنگسازان باشد.  تجربۀ شخصی من از شنیدن آثار پرت؛ سکوت و احساس ارتباطی نزدیک­تر با خود درونی و شاید آن چیزی است که در لغتنامۀ آروو پرت «روح» نام دارد باشد.

در پایان و به رسم قدرشناسی باید این نوشته را به معلمی که به وضوح و به شکلی عملی من را به پیگیری برای یافتن نقش و هویت­‌ام در زندگی سوق داد و سپس به کیوان میرهادی گرامی و عزیز تقدیم کنم که سالها پیش برای اولین‌بار زمینۀ آشنائی من با موسیقی آروو پرت را فراهم کرد.

منابع | تکنیک تینتینابولی در موسیقی آروو پرت

  • Thomas Robinson, Analyzing Pärt, Cambridge University
  • Thomas Robinson, Fundamental Considerations in Style Analysis, set theory – March 1969 Published: Music Library Association
  • Arvo Pärt Sounding the Sacred
  • “Tintinnabulation”. arvopart. org- Archived from the original on 2016-10-11. Retrieved 2008-05-31.
  • Hillier, Paul (1997). Oxford Studies of Composers: Arvo Pärt. Oxford University Press. pp. 99–100. ISBN 0198165501.
  • Jan LaRue, Guidelines for Style Analysis, W. W. Norton 1970
  • Jan LaRue, Fundamental Considerations in Style Analysis Notes, Second Series, Vol. 25, No. 3 (Mar. 1969), pp. 447-464 (18 pages), Published: Music Library Association
  • Jüri Reinvere: Woher die Musik kommt, ist ein Geheimnis. In: Berliner Zeitung vom 11. September 2015, S. 25
  • Österreich ehrt Arvo Pärt. Abgerufen am 13. September 2015
4.6/5 - (13 امتیاز)
مطالب مرتبط
 آرون کاپلند و جنگ جهانی دوم

 آرون کوپلند و جنگ جهانی دوم

در این مقاله به طور خلاصه به نقش آرون کوپلند، آهنگساز آمریکایی، در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازیم و از لحاظ تاریخی بررسی می‌کنیم که

کتاب موسیقی

جدیدترین کتاب های موسیقی
را از ما بخواهید!

وارد لینک صفحه فروشگاه کتاب ایران‌موزیکولوژی (دکمه پایین) شوید تا از جدیدترین و بهترین عنوان های کتاب دیدن فرمایید.