در این نوشتار سعی داریم با موسیقی فلامنکو و مهمترین عوامل تاثیرگذار در لحن و حال و هوای این موسیقی، با تمرکز بر موسیقی ساخته شده برای گیتار فلامنکو آشنا شویم.
فلامنکو یک فرم هنری مبتنی بر سنتهای مختلف موسیقی فولکلور جنوب اسپانیا است که در خرده فرهنگ هیتانو (Gitano) در منطقه آندلس توسعه یافته است. در معنای وسیعتر، این اصطلاح برای اشاره به انواع سبکهای موسیقی معاصر و سنتی معمول جنوب اسپانیا استفاده میشود. فلامنکو ارتباط تنگاتنگی با هیتانوهای قومیت رومی (Romani) دارد، که در اصطلاح فارسی به آنها کولی گفته میشود. آنها سهم قابل توجهی در پیدایش و حرفهای شدن این سبک هنری داشتهاند. با این حال، سبک این هنر منحصرا اندلسی است و هنرمندان فلامنکو از نظر تاریخی، شامل هیتانوها و غیرهیتانوها در نظر گرفته میشوند.
قدیمیترین رکورد موسیقی فلامنکو به سال 1774 میلادی در کتاب Las Cartas Marruecas نوشته خوزه کادالسو برمیگردد و توسعه فلامنکو در طول دو قرن گذشته به خوبی مستند شده است. در 16 نوامبر 2010، یونسکو فلامنکو را یکی از شاهکارهای شفاهی و ناملموس میراث بشریت اعلام کرد.
هنر فلامنکو بر اساس سه شیوه بیان آواز (Cante)، رقص (Baile) و گیتار (Toque) ارائه میگردد. جدیدا تکنوازی گیتار در موسیقی فلامنکو از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و اجراهای بسیاری به صورت تکنوازی گیتار برپا میگردند.
مهمترین عوامل خاص کننده لحن موسیقی فلامنکو عبارتند از دستگاهی بودن، گامها و مدها، کمپاس و تکنیکهای خاص نوازندگی گیتار که در ادامه شرح داده میشوند.
موسیقی فلامنکو و دستگاه
فلامنکو یک موسیقی دستگاهی است و به دستگاههای آن Palo و به جمع دستگاهها Palos گفته میشود. هر Palo در حقیقت یک فرم از موسیقی فلامنکو میباشد که با تفاوتهایی در پترنهای ریتمیک، گام یا مدی که قطعه در آن ساخته شده است، توالیهای مختلف آکوردها، کاراکتر موتیفها و تفاوتها در رقص و اشعار از هم متمایز میشوند. این تفاوتها سختگیرانه نیستند و فقط برای دسته بندی و طبقه بندی آثار مشابه استفاده میشوند.
بیش از 50 پالو در موسیقی فلامنکو شناسایی شده است. طبقهبندیهای متفاوتی برای Palo ها پیشنهاد شده است. بعضی از دسته بندیها بر اساس منطقه آفرینش این فرمها میباشد و برخی دیگر بر اساس تشابه حال و هوای فرمها. در سال 1990، آقای Christof Jung طبقه بندی شامل سه دسته بر اساس حال و هوای فرمها را پیشنهاد نمود که دسته اول شامل پالوهای با سنگینترین حال و هوا، دسته سوم شامل پالوهای شاداب و سرخوش، و دسته دوم شامل پالوهایی است که در دسته اول و سوم قرار نمیگیرند. این سه دسته و تعدادی از پالوهای معروف هر دسته به شرح زیر میباشند:
- دسته Cante Grande شامل پالوهای جدی مثل Soleares، Siguiriyas و…
- دسته Cante Intermedio شامل پالوهایی مثل Malaguenas، Tarantas/Taranto، Tientos و…
- دسته Cante Chico شامل پالوهایی مثل Alegrias، Bulerias، Farruca، Rumba و…
دستهبندی دیگری نیز بر اساس ترکیب منشا و سرزمین پیدایش و حال و هوا انجام شده است. در شکل یک یکی دیگر از شیوههای طبقهبندی پالوها نمایش داده شده است.
گام و مد در موسیقی فلامنکو
بر خلاف دوره Common Practice در موسیقی اروپا که عمدتا از گامهای Major و Minor استفاده میشد، در موسیقی فلامنکو، مد فریژین از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از عوامل ایجاد حال و هوای خاص این موسیقی میباشد و تعدادی از مهمترین پالوهای فلامنکو از مد فریژین استفاده میکنند.
مد فریژین را از دو طریق با استفاده از گامهای ماژور و مینور به شرح زیر میتوان پیدا کرد:
- در روش اول، مد فریژین سومین مد از گام ماژور است. به این صورت که اگر یک گام ماژور مثل دو ماژور را با نتهای CDEFGAB در نظر بگیریم و از سومین نت گام شروع کنیم، مد می فریژین با نتهای EFGABCD را خواهیم داشت.
- در روش دوم، مد فریژین همان گام مینور طبیعی است که نت دوم آن نیم پرده بم شده است. مثلا اگر گام می مینور طبیعی (E natural minor) با نتهای EF#GABCD را در نظر بگیریم و نت دوم آن را نیم پرده بم کنیم به مد می فریژین با نتهای EFGABCD خواهیم رسید.
از بین تمام مدهای فریژین که از گامهای ماژور یا مینور قابل استخراج هستند، در فلامنکو از دو مد فریژین زیاد استفاده میشود که این دو مد عبارتند از:
- مد می فریژین که در فلامنکو به آن Por Arriba گفته میشود و نتهای آن عبارتند از: EFGABCD
- مد لا فریژین که در فلامنکو به آن Por Medio گفته میشود و نتهای آن عبارتند از: ABbCDEFG
تعدادی از رایجترین پالوها و مد یا گام مرتبط با آنها به شرح زیر میباشند:
- پالوهای Soleares، Malaguenas و بعضی مواقع Rumba از مد می فریژین یا همان Por Arriba استفاده میکنند.
- پالوهای Siguiriyas، Bullerias، Tientos از لا فریژین یا همان Por Medio استفاده میکنند.
- پالو Alegrias اغلب با گام لا ماژور شروع میشود و البته در بعضی مواقع ماژولاسیونهایی به گامهای مینور در قطعه اتفاق میافتد.
- پالو Farruca اغلب در لا مینور است.
- پالوهای Taranto/Taranta از مد فادیز فریژین استفاده میکنند.
البته باید دقت کنیم بخش بزرگی از حال و هوای پالوها و موسیقی فلامنکو علاوه بر استفاده از گامها و مدهای خاص، به آکوردهای تا حدودی غیر متعارف (از نظر موسیقی کلاسیک در دوران Common Practice) نیز بستگی دارند. برای مثال در پالوهای Taranto/Taranta آکورد پایه که با تمام سیمهای گیتار نواخته میشود عبارت است از: F#C#F#GBE که نوایی بسیار محزون و راز آلود به این پالو میبخشد یا در پالوهای دیگر از نوعی از آکورد فا ماژور با نت های FCFABE به طور گسترده استفاده میشود که وجود نت های دو و سی و همچنین فا و می در کنار هم دیسونانس و حال و هوای خاصی ایجاد میکند و به آکورد می ماژور حل میشود. مشابه همین آکورد در مد Por Medio از نوعی از آکورد سی بمل ماژور با نت های BbDBbDE با نت باس روی سیم پنج استفاده میشود و به آکورد لا ماژور حل میشود.
کمپاس در موسیقی فلامنکو
در موسیقی کلاسیک مترها و تاکیدات متریک مشخص کننده نبض قطعه هستند. مثلا در متر سه چهار، ضرب اول نسبت به دو ضرب بعدی دارای تاکید است یا در متر چهار چهار، ضرب اول و سپس ضرب سوم تاکید بیشتری دارند. در موسیقی فلامنکو، در بعضی از پالوها مفهومی به نام Compas داریم که شبیه متر ولی طولانیتر است. به عبارت دیگر سیکلهای ریتمیک در موسیقی فلامنکو توسط کمپاس مشخص و متمایز میشوند. مثلا کمپاس Solea که به شیوههای مختلف در Alegria و Bulleria هم استفاده میشود، دوازده ضرب دارد و تاکیدات روی ضربهای 3 و 6 و 8 و 10 و 12 میباشد و به صورت زیر نوشته میشود:
1 2 [3] 4 5 [6] 7 [8] 9 [10] 11 [12]
هر کدام از اعداد نشانگر یک ضرب و به عبارت بهتر یک نت سیاه میباشند. در بعضی مواقع در Bullerias، قطعه از ضرب 12 که دارای تاکید است شروع میشود. توجه داشته باشیم که در نت نویسی، برای این پالوها از متر سه چهار استفاده میشود و استنباط و اجرای ضربهای کمپاس به عهده نوازنده میباشد و در صفحه نت مشخص نمیباشد.
برای مثالی دیگر، کمپاس Siguiriyas کمی پیچیدهتر است و به صورت زیر نوشته میشود:
[1] & [2] & [3] & & [4] & & [5] &
توجه داشته باشید که در این نوع شمارش، هر کدام از اعداد و علامتهای & دارای ارزش زمانی برابر نت چنگ هستند. در شکل دو نمونه نت نویسی شده این کمپاس قابل مشاهده است.
بعضی از پالوها نیز کمپاس خاصی ندارند و در همان مترهای کلاسیک نوشته شده و بررسی میشوند. مثلا Farruca و Taranto در متر چهار چهار، Malaguena و Fandango در متر سه چهار، بعضی از پالوها مثل Tientos در ترکیبی از میزانهای به طور مثال دوازده هشت و چهار چهار، و بعضی از پالوها مثل Taranta در بخش هایی بدون کمپاس و متر و به شیوه آزاد نوشته و نواخته میشوند. در بعضی از پالوها و قطعات فلامنکو مثل Siguiriyas، نت نویسی با ترکیب یکی در میان مترهای سه چهار و شش هشت نوشته میشود. لازم به ذکر است که نحوه خواندن این نتها با روش مرسوم در کلاسیک متفاوت است و مثلا یک چنگ در متر سه چهار و متر شش هشت بعد از آن ارزش زمانی یکسانی دارند. در شکل دو این نوع نت نویسی نشان داده شده است. همچنین شمارش کمپاس Siguiriyas که در قبل توضیح داده شد نیز در شکل دو قابل مشاهده میباشد:
تاکیدات یا ضربهای کمپاس در موسیقی فلامنکو با گیتار، با فورته نواختن نتها و یا ضربه به بدنه گیتار با ناخن انگشت حلقه اجرا میشود که با این ضربات ریتمها جلورونده و سنکوپها از زیبایی بیشتری برخوردار میشوند. در شکلهای سه و پنج، مربعها در بالای نتها به معنی ضربه با ناخن به بدنه گیتار میباشد. برای آسیب ندیدن بدنه گیتار در این تکنیک لازم است به بدنه گیتار گلپیدور (Golpeador) اضافه شود.
تکنیکهای خاصِ موسیقی فلامنکو در نوازندگی گیتار
در این بخش صرفا به تکنیکهای خاص مورد استفاده در نوازندگی گیتار فلامنکو میپردازیم. تعدادی از تکنیکهای رایج و خاص در گیتار فلامنکو شامل انواع راسگوادو (Rasgueado)، آلزاپوا (Alzapua)، ترمولو فلامنکو (Tremolo) میباشند که در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه میشود.
راسگوادو در موسیقی فلامنکو
راسگوادو عبارت است از ضربههای متوالی سریع روی تعدادی از سیمهای گیتار. این ضربات ممکن است سه تایی، چهار تایی، پنج تایی یا ترکیبی از موارد ذکر شده و به صورت متوالی و پشت سر هم باشند. اغلب راسگوادی 3 تایی توسط انگشتهای شست و میانی نواخته میشود. راسگوادوی 4 تایی اغلب توسط ضربات رو به پایین با انگشتهای کوچک، حلقه، میانی و اشاره نواخته میشود. راسگوادوی 5 تایی را میتوان با یک ضربه تمام کننده توسط انگشت اشاره به سمت بالا و در ادامه راسگوادوی 4 تایی ساخت. در شکلهای سه و چهار مثالهایی مختلف از این تکنیک قابل مشاهده است.
تکنیکِ آلزاپوا در فلامنکو
تکنیک آلزاپوا توسط شست اجرا میشود. انگشت شست در این تکنیک یک سیم بم را به صدا در میآورد و سپس با یک حرکت رفت و برگشتی پایین به بالا، سیمهای زیرین نت ذکر شده را به صدا در میآورد. در این تکنیک اغلب روی فرتبورد یک آکورد در طول اجرای تکنیک نگه داشته میشود. در شکل پنج مثالی از این تکنیک قابل مشاهده میباشد.
ترمولو در موسیقی فلامنکو
ترمولو در موسیقی فلامنکو جایگاه ویژه ای دارد. این تکنیک در موسیقی فلامنکو با موسیقی کلاسیک تفاوت دارد. در موسیقی کلاسیک بعد از نواختن نت پایه با شست، سه نت به ترتیب ami توسط انگشت های حلقه، میانی و سپس اشاره نواخته میشود اما در موسیقی فلامنکو بعد از نواختن نت پایه با شست، چهار نت به ترتیب iami توسط انگشتهای اشاره، حلقه، میانی و اشاره نواخته میشود. در شکل شش نمونه ای از این تکنیک در سبک فلامنکو قابل مشاهده است.
نتیجهگیری
در این مقاله با پارامترهای مهم و اثر گذار در حال و هوای موسیقی فلامنکو، شامل دستگاهی بودن، گام و مد، کمپاس و تکنیکهای خاص نوازندگی گیتار آشنا شدیم. علاقه مندان برای بررسی و مطالعه بیشتر در مورد هر یک از موارد میتوانند به منابع و کتابهای مرتبط با فلامنکو مراجعه نمایند. به خاطر داشته باشیم حال و هوا یا آیره در موسیقی فلامنکو بسیار بر آنالیزها و نت نویسیهای امروزه اولویت دارد. پس علاقهمندان میبایست برای درک درست این موسیقی در ابتدا بسیار یه قطعات و اجراهای اساتید این سبک گوش دهند و حال و هوای این موسیقی را درک کنند و سپس به آنالیز قطعات بپردازند.
منابع
- Charles H.Keyser, Jr. 1993. “Introduction to Flamenco: Rhythmic Foundation and Accompaniment”
- Robert Hutchinson. “Music Theory for 21th Century Classroom”
- Gerhard Graf-Martinez. 2002. “Flamenco Guitar Method”
- Juan Martin. 2020. “Essential Flamenco Guitar: Volum 1 and 2”
- “Flamenco”. ich.unesco.org. UNESCO Intangible Cultural Heritage List. 2010. Retrieved 30 September 2021.
- خوان مارتین. 1381. “هنر گیتار فلامنکو”
2 پاسخ
تشکر از مقاله خیلی خوبتون آقای معینی آرا
توضیحات بسیار حرفه ای و مفید بود، ممنون