ویدیو اخیرِ فرانسموزیک به موضوعی میپردازد که به ندرت آشکارا درباره آن صحبت میشود، اما نیمی از خوانندگان خوانندگان اپرا تحت تاثیر آن قرار میگیرند: چگونه پریود یا قائدگی بر صدا تأثیر میگذارد.
به گفتهی ویکیپیدا: «پریود به جاری شدن خون از پوشش داخلی رَحِم گفته میشود […]» قائدگی یک پدیده طبیعی است که زنها آن را به شیوهای کاملا شخصی تجربه میکنند: با درد یا بدون درد، دورههای که دو یا هفت روز طول میکشد، و اثرات روانی متفاوتی دارد.
تاثیر پریود بر تارهای صوتی
این دوره برای هر فرد متفاوت است، با این حال خوانندگان اپرا (و به طور کلی خوانندگان) تاثیرات مشابهی را در دورهی قائدگی بر تواناییهای آوازی خود تجربه میکنند. تاثیراتی که توسط چندین مطالعه پیشتر ثبت شدهاند (توسط ژان ابیتبول، متخصصِ اختلالهای گفتاری، در دهه ۹۰ میلادی)، و تایید کنندهي نوعی سندرم صوتی پیش از قاعدگی (premenstrual vocal syndrome) هستند.
آسیبشناسِ گفتار، ژان ابیتبول در مورد سندرم صوتی پیش از قاعدگی، توضیح میدهد که «پریود یا قائدگی علاوه بر سینههای متورم یا دردناک، درد لگن، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، نوسانات خلقی، تعریق زیاد، گُرگرفتگی، میگرن، کمردرد، بی خوابی و غیره، پریود برروی تارهای صوتی نیز تاثیر میگذارد.»
بر اساس مطالعهی ژان ابیتوبل، علائم سندرم صوتی پیش از قاعدگی شامل از دست دادن قدرت و دامنه صدا و کاهش توانایی در خواندنِ پیانیسیمو میشود. همچنین خشک شدن تارهای صوتی در دوران قاعدگی کنترل ویبراتو را دشوارتر میکند. تغییراتِ صدا، 4 روز قبل و بعد از پریود به دلیل حفظ شدنِ مایعات بدن به وجود میآیند. دگرگونیهای هورمونی باعثِ تغییر در میزان کشش تارهای صوتی شده که بَمتر شدنِ صدا را میشود؛ این افزایش تُنِ صدا در هفته اول بعد از دوران قاعدگی رخ میدهد. بعد از مرحله تخمکگذاری، به دلیل کاهش استروژن و بالا رفتن سطح پروژسترون، صدا یکنواختتر به نظر میرسد.