جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری

بخش اول اخبار که در آن، هر گونه خبر مرتبط با قمرالملوک وزیری اعم از: اعلان کنسرت‌ها و فروش صفحات گرامافون، خاطرات و نوشته‌های قمر، برنامه‌های او در رادیو، خاطرات و نوشته‌های دیگران درباره‌ی وی و اخبار بیماری، مرگ و خاکسپاری قمر از میان روزنامه‌ها و مجلات عصر پهلوی اول و دوم که برخی از آنها کمیاب و یا دیریاب هستند، گردآوری شده است.
بخش دوم، به اسناد اختصاص دارد که همگی از آرشیو اسناد سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران استخراج و بازخوانی شده‌اند.
این کتاب با توجه به ارائه‌ی نکات و آگاهی‌های نو و منتشرنشده، موجب شناخت بیشتر درباره‌ی قمرالملوک وزیری و زندگی و آثار او شده و دریچه‌ی جدیدی به روی پژوهشگران و علاقه‌مندانِ این چهره‌ی فرهنگی، هنری و اجتماعی عصر پهلوی اول و دوم می‌گشاید.

دسته‌بندی:

توضیحات تکمیلی

نویسنده

انتشارات

مطالعه بیشتر محصول…

تعداد صفحات: 120 صفحه

نسخه آزمایشی:

اشتراک گذاری:

قیمت محصول:

تومان220,000

delivery

امکان تحویل اکسپرس

shop

امکان خرید در محل

support

پشتیبانی 24 ساعته

garanty

ضمانت اصل بودن کالا

card

پرداخت امن از درگاه بانکی

معرفی محصول

مقدمه کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری

کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری: در میان چهره های مشهور موسیقی اصیل ایرانی، اگر بخواهیم از کسانی که موسیقی و هنر خود را با نیکوکاری، کمک به مستمندان و دستگیری از بینوایان در آمیخته اند نام ببریم، بدون شک نام قمرالملوک وزیری در صدر آنان خواهد بود.

کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری
قمر سراسر عمر خود را در کمک به طبقات محروم و فرودست گذراند و آنچه از اجرای برنامه های موسیقی اعم از کنسرت، ضبط صفحات گرامافون و اجرا در محافل خصوصی به دست آورد، در طبق اخلاص گذارد.
قمر زنی سخاوتمند و بخشنده بود که از بخشیدن لذت می برد و آرامش می یافت. چه بسیار دخترانی که با کمک او به خانه بخت رفتند، پسرانی که با سرمایه ی او موفق به ازدواج و تشکیل خانواده شدند، يتيمانی که دستان نوازشگر و مهربان قمر جای خالی مهر پدر و مادر را برای آنان پر کرد و نیازمندانی که قمر کریمانه مددرسان معاش آنان بود.
به گواهی خاطرات مکتوب و شفاهی به جا مانده، قمر نه تنها به محرومین و بیچارگان یاری می رساند بلکه غمخوار و دلسوز حیوانات نیز بود. برای حیوانات آسیب دیده غذا می برد و آنان را تیمار می کرد.
وی این خصلتهای نیک را حتی تا پایان عمر و در روزهای بیماری و نداری نیز حفظ کرد. از این نظر، قمر نه تنها در میان موسیقی دانان بلکه افراد مشهور جامعه هنری ایران نیز یکتا و بی همتاست.
به جز صفات والای انسانی و اخلاقی، یکی دیگر از ویژگی های ارزنده ی قمر، حفظ اصالت و شأن هنری است. بدین معنی که در طول سالها فعالیت در عرصه ی هنر، هرگز از موازین موسیقی فاخر و چهارچوب موسیقی دستگاهی ایران خارج نشد و هیچ گاه به …

زن و موسیقی کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری

حضرت آقای دشتی ، به همان نشانه که شرحی از عقاید خودم را به نظم نگاشته و خدمتتان ارسال داشتم درج نکردید، خواهشمندم این مقاله را که به نثر نوشته ام درج بفرمائید. در شماره ۷۹ شفق سرخ به امضای علینقی وزیری در موضوع ایجاد مدرسه موسیقی اعلانی شده که در آن اعلان صاحب امضا، یعنی ایجادکننده آن مدرسه توضیح بودند که در آن مدرسه زنهای مسلمان را نخواهیم پذیرفت. آقای دشتی تعجب می کنم از این که امثال حضرت عالی مردمان متفکر و طرفدار تجدید اوضاع ایران و آشنا با تمام قوانین مقدسه اسلام، این قبیل اعلانات را درج می فرمائید بدون آن که در ذیل اعلان، اعلان کننده را از اشتباهی که کرده است آگاه فرمائید. آقای دشتی ما زنهای طهران هر چند هم به عقیده سرکار عالی نالایق باشیم، این قدر فهمیده ایم که قوانین مقدسه شریعت مطهر اسلام جز در بعضی از موارد، مانند جهاد و غیره، زن و مرد یکسان است. اگر موسیقی حرام است و در شریعت مقدس اسلام این عمل حرمت دارد، چه مردهای مسلمان و چه زنهای مسلمه بایستی از این عمل پرهیز نمایند.

کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری

چه دلیل دارد که مردها مجازند که این صنعت را بیاموزند و زنها از آموختن این صنعت لطيف محرومند. کجای قرآن نوشته شده است و از کدام حدیث شریف چنین فهمیده می شود که آموختن موسیقی برای مردها مباح و برای زنها حرام است. آقای دشتی اگر در مقابل این اظهارات من جوابی دارید مرقوم بفرمائید، شايد من اشتباه کرده ام. خیلی غریب است در مملکت ما هر شب در سالون گراند هتل برای مردها سینما است، تیاتر است، واریته ۲ است و هیچ آخوندی، هیچ پیشنمازی اعتراض نمی کند. همین که می شنوند در فلان خانه واقع شده، در گمنام ترین کوچه ها زنها می خواهند برای خودشان سینمایی ترتیب بدهند بدون آن که یک نفر مرد هم در آن شرکت داشته باشد،

نقد کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *