جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کتاب آموزش پلی فونی اثر گریگوریف مولر ترجمه مسعود ابراهیمی

دسته‌بندی:

توضیحات تکمیلی

مترجم

انتشارات

مطالعه بیشتر محصول…

تعداد صفحات: 376 صفحه

نسخه آزمایشی:

اشتراک گذاری:

قیمت محصول:

تومان250,000

delivery

امکان تحویل اکسپرس

shop

امکان خرید در محل

support

پشتیبانی 24 ساعته

garanty

ضمانت اصل بودن کالا

card

پرداخت امن از درگاه بانکی

معرفی محصول

مقدمه کتاب آموزش پلی فونی اثر گریگوریف مولر ترجمه مسعود ابراهیمی

کتاب آموزش پلی فونی گریگوریف مولر، مسعود ابراهیمی: (پلی‌فونی به مثابه ی یک دیسیپلین آموزشی) | هدف دوره ی آموزشی پلی فونی، عبارت از فراگیری تئوری موسیقی چندبخشی (چندصدایی) پلی فونیک و کسب تکنیک های نوشتن موسیقی پلی فونیک است. بنابراین، این دوره ی آموزشی به منزله ی دوره ای به طور هم زمان تئوریک و پراکتیک است. دوره ی آموزشی به دو قسمت تقسیم می شود؛ قسمت اول استیل سخت نامیده می شود، و قسمت دوم استیل آزاد. این نام های قسمت های دوره ی آموزشی طبق نشانه گذاری ای هستند، که به طور قراردادی در تئوری موسیقی برای توصیف، از یک سو، پلی فونی قرنهای پانزدهم – شانزدهم، و از سوی دیگر پلی فونی دورهی پس از آن در وهله ی اول پلی فونی باخ) پذیرفته شده است.| این گونه تقسیم بندی دوره ی آموزشی و محتوای آن، اغلب تا حد زیادی بیانگر تفاوت های اساسی استیل سخت (استیل هنری پلی فونی کرال a Cappella، که در قرن های پانزدهم – شانزدهم به بلوغ رسید) از استیل آزاد (استیل هنری پلی فوني آوازی – سازی و سازی، که آثار باخ قلهی آن به حساب می آید) است. این تفاوت ها، به ویژه به طور بارز در حوزه ی ملودیک – تماتیک، مد – هارمونیک و سازماندهی ریتیمک موسیقی، در اصول ساختن هماهنگی ها و بافت موسیقایی چندبخشی در کل، ظاهر می گردند. در دوره ی آموزشی استیل سخت، و تا حدی هم استیل آزاد، اصول و قواعد فراوانی هست که اغلب یا نادیده گرفته می شدند، یا به طور کلی در پراکتیک هنري هم استیل سخت و هم استیل آزاد حضور نداشتند. این قواعد در پداگوژی موسیقایی شکل گرفتند و به منزله ی نتیجه ی گزینش طولانی و همه جانبه ی شیوه های متدیک – آموزشی اند، که به فراگیری مبانی نوع پلی فونیک یاری می رسانند.

پلی فونی گریگوریف مولر، مسعود ابراهیمی

به ویژه فراگیری مبانی پلی فونی (که نسبت به تقریبا هر گونه استیل موسیقایی همگانی اند) هدف اصلی دوره ی آموزشی را تشکیل میدهد. اما چنین هدفی اغلب در برداشت های دلخواه مختلف از بخش استیل سخت، گم می شود. اضافه بر تلاش های نادرست در جهت کهنه و منسوخ و به طور کلی غیر لازم خواندن آن، می توان هنوز به دو دیدگاه نادرست دیگر در این خصوص، اشاره کرد. دیدگاه اول، به دنبال هم آمدن بخش های دوره ی آموزشی و محتوای شان را، با ضرورت نه فقط منعکس ساختن توالی تاریخی دو استیل پلی فونی در عمل آموزش، بلکه همچنین نزدیک کردن هر چه بیشتر شخصیت کار هنرجو به آن، پیوند می دهد. با چنین روشی، که میشد آن را به عنوان تاریخ گرایی دروغین نامید، به جای آموزش همه جانبه و ارزیابی های لازم از آثار برجسته ی دوره های گذشته، اغلب یک تقلید بی معنی از خطوط جداگانه ی این یا آن استیل پلی فونیک به دست می آید. نمایندگان دیدگاه دوم، خواهان اصلاحات، بازسازی و «احیاء» استیل سخت از طریق نزدیک کردن آن به استیل، به طور مثال، چندبخشی محلی روسی اند. در چنین روشی، که بیش از هر چیز بیان گر تفنن گرایی (dilettantism) عوام فریبانه است، نیز سبک پردازی (هر چند از نوعی دیگر) بروز می کند، که اغلب اضافه بر این مختل کننده ی فکر و تکنیک هنرجو است. اما در صورت حضور یک فصل درباره ی چندبخشی محلی روسی در دوره ی پلی فونی، این گونه اصلاح گرایی کاملا بی اساس است. دوره ی پلی فونی ارایه شده در این کتاب، مبتنی بر نیازهای آموزشی – متدیک است. در همین رابطه، استیل سخت به عنوان یک بخش ضروری برای هر گونه دوره ی آموزشی پلی فونی تلقی می شود، که در مجموع حوزهی آموزش قوانین اساسی و کلی تر پلی فونی را ارایه می کند.

دوره ی پلی فونی را نباید با یادگیری قواعد پیچیده ی آن در حوزه ی زبان موسیقایی پیچیدهی معمول برای استیل آزاد آغاز کرد، همان گونه که نباید دورهی هارمونی را با یادگیری ساخت های کروماتیک گوناگون، شکل های آزاد صداهای غیر آکوردی، مدولاسیون های آنهارمونیک، آغاز کرد. به همین دلیل، استیل سخت، که به مجموعه ای از روش های نسبتا ساده خلاصه می شود، امکان فراگیری قواعد پیچیدهی پلی فونی بر اساس یک ساخت مایه ی نسبتا سادهی موسیقایی را به بهترین نحو به هنرجو میدهد. سلسله قواعد و محدودیت های مرسوم در استیل سخت، به ایجاد نظم لازم در فکر و تکنیک هنرجو یاری می رساند. در عین حال، دیاتونیک استیل سخت تا حدی جنبه ی هارمونیک تفکر را تقویت کرده و خود شیوهی بیان نیز به فراگیری استوار روش های نگارش کرال کمک می کند. و اما تا آنجا که به حداقل ضرورت بیانگري موسیقایی در تمرین های آموزشی مربوط می شود، باید گفت که این مسئله بستگی مستقیم به میزان استعداد هنرجو دارد. جذابیت موسیقایی کاری که هنرجوی بااستعداد در محدوده ی تنگ استیل سخت انجام می دهد، اغلب فوق العاده بیشتر از کاری است که هنرجوی کم استعدادتر، با توجه به فراوانی و تنوع ابزارش، در استیل آزاد انجام می دهد.

کتاب آموزش پلی فونی گریگوریف مولر، مسعود ابراهیمی

تفاوت ها میان استیل سخت و آزاد، به عنوان استیل های هنری موسیقی، و تفاوت ها در کاراکتر شیوه های موسیقایی مربوط به این استیل ها، در مجموع با شرایط تاریخی تکامل هنر، با تغییر اهداف ایده – هنری، با تغییرات شکل های تفکر موسیقایی و ادراک، تعیین می شوند. نکته ی خاص، اما فوق العاده مهم، که موجب اكثر تفاوت های اساسی میان زبان موسیقایی استیل سخت و آزاد می شود، تفاوت ها در ابزار اجرای موسیقی است. موسیقی دوران استیل سخت برای اجرای کر بدون همراهی در نظر گرفته شده بود، اما موسیقی دوران بعد هر چه بیشتر و بیشتر بر امکانات اجرای سازی متکی بود. تکامل این آخری، به طرز چشمگیری دایره ی ابزار موسیقایی را وسعت داد و شیوه های بیانی ای را در دسترس قرار داد که از محدوده ی امکانات اجرایی کر a Cappella بسیار فراتر بودند. تفاوت ها میان بخش های استیل سخت و آزاد در دوره ی معاصر آموزش پلی فونی، در مجموع به عنوان تفاوت ها میان اصول طبیعی بیان کرال (یعنی در واقع آوازی) و سازی، قلمداد می شوند.

کتاب کنترپوان

نقد کتاب آموزش پلی فونی اثر گریگوریف مولر ترجمه مسعود ابراهیمی

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب آموزش پلی فونی اثر گریگوریف مولر ترجمه مسعود ابراهیمی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *